آب پاکی خانواده پهلوی روی دست اپوزیسیون
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۲۳۴۳۳
فرح پهلوی اخیراً در مصاحبهای مدعی شده آماده بازگشت به ایران است و نوه خود را نیز بهعنوان ولیعهد آینده انتخاب کرده است! اظهاراتی که با ادعاهای سابق آنها درباره دموکراسی تفاوت داشت.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایران اکونومیست، 'فرح دیبا' بیوهی محمدرضا پهلوی که بعد از 26 دی ماه سال 57 و فرار از ایران در خارج کشور زندگی میکند اخیرا در مصاحبه با یک نشریه ایتالیایی مدعی شده که مردم خواستار بازگشت سلطنت به ایران هستند! وی در این مصاحبه درباره امتداد سلسله پهلوی نیز گفته است که اگر سلطنت به ایران بازگردد، نور پهلوی دختر رضا پهلوی، ولیعهد او خواهد بود!
بروز و ظهور سیاسی خانواده پهلوی از دوران فرار به خارج کشور تاکنون بیشتر منحصر به شخص فرح و فرزند او رضا بوده است و دیگر برادران و خواهران شاه ترجیح دادند در طول این سالها به زندگی مجلل خود ادامه دهند و ورودی به سیاست نداشته باشند؛ برخی از بازماندگان پهلوی همچون اردشیر زاهدی داماد شاه و وزیر خارجه دهه پنجاه و یا احمدعلی مسعود انصاری از منسوبان فرح، موضعگیریهای سیاسیشان در نقد رژیم گذشته و حمایت از برخی مواضع جمهوری اسلامی و نقد سیاستهای آمریکا علیه ایران بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گذشته از در حاشیه بودن خانواده پهلوی، اظهارات اخیر فرح با آنچه سابق از زبان رضا پهلوی بیان میشد در مغایرت است. رضا پهلوی که پیش از انقلاب ولیعهد بود، در سالهای اخیر مدعی بود به سلطنت موروثی فکر نمیکند. او یک دهه قبل در گفتوگو با یک شبکه سلطنتطلب درباره پسر دار نشدن و امتداد خودش گفته بود: من نگرانیهای هم وطنانم را از داشتن یک حکومت خودکامه و موروثی درک میکنم... برای ادای احترام به نگرانیهای هم وطنانم در آینده نزدیک عمل وازکتومی انجام خواهم داد! و به خاطر ایران و ملت ایران، خود را از داشتن فرزند پسر محروم خواهم کرد.'
رضا پهلوی متولد سال 1339 آخرین ولیعهد سلطنت موروثی بود که پیش از انقلاب از ایران فرار کرد؛ وی بهرغم اینکه ولیعهد پدرش بود اما در همان دوران نیز تردیدهایی راجع به توانایی وی برای سلطنت وجود داشت. برای مثال مهدی سمیعی رئیس بانک مرکزی دوره شاه در مصاحبه با پروژه تاریخ شفاهی هاروارد میگوید: 'فکر شاه خیلی روی مسئله جانشینی بود؛ خیلی راجع به پسرش بیپرده حرف میزد، میگفت من اصلا نمیدانم که این رضا واقعا میتواند[سلطنت کند] یا نه؟ ممکن است اصلا آن اراده و شخصیت را نداشته باشد!'
او اسفندماه سال 99 نیز در یک نشست خبری گفته بود اساس دموکراسی را بر مبنای جمهوریت میبینم! این اظهارات وی با استقبال دیگر فعالان ضد انقلاب خارجنشین که با سلطنت مخالف هستند روبهرو شد اما اظهارات اخیر مادرش نشان داد برخلاف تلاش این سالهای دو عضو خانواده پهلوی برای تطهیر دیکتاتوری رضا شاه و محمدرضا شاه و نشان دادن یک چهره دموکرات از خودشان، همچنان در سودای بازگشت به سلطنت مطلقه و تسلط یک خانواده بر امور کشور هستند. مصاحبه اخیر او اگرچه تعریف و تمجیدهای رسانههای حامی سلطنت مانند ایران اینترنشنال را در پی داشت اما از سوی طیف دیگری از اپوزیسیون که با سلطنت مخالفاند مورد نقد و حمله قرار گرفت.
علی افشاری در توئیتی نوشت پهلوی پروژه بازسازی سلطنت مطلقه پهلوی را علنی کرده و نه باوری به دمکراسی دارد و نه انتخاب مردم! برخی دیگر از چهرههای ضد انقلاب هم این صحبتها را در تعارض با ادعای دموکراسی دانسته بودند که رضا پهلوی شعارش را میداد.
نکته دیگر مصاحبه فرح پهلوی که البته دستمایه طنز کاربران شده بود، جانشینِ انتخابی اوست. نور فرزند رضا پهلوی در خارج کشور به دنیا آمده است؛ به اذعان برخی به زبان فارسی تسلط کافی ندارد و به عنوان مدل لباس با برخی کمپانیهای مدلینگ همکاری میکرده است!
به گزارش ، 26 دیماه 1357، محمدرضا پهلوی تهران را به مقصد قاهره ترک و از کشور فرار کرد. پیش از وی برخی دیگر از اعضای خانواده سلطنتی و وابستگان دربار از ایران فرار کرده بودند و این خاتمهای بود بر 2500 سال سلطه سلطنت بر ایران؛ آنها اموال فراوانی از کشور خارج کردند که پول نقد برجامانده بعد از فوت شاه، حدود 50 میلیون دلار بود که بین بازماندگان تقسیم شد.
بخش دیگر اموال پهلویها عبارت بود از مستغلات که برای نمونه ویلا سورتا در سنت موریس سوییس و زمینهای اسپانیا بود و همچنین جواهراتی که از کشور خارج شده بود.
منبع: خبرگزاری تسنیم
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: خانواده پهلوی رضا پهلوی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۳۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
داود حسنلو نویسنده، پژوهشگر و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: حقوق فرهنگی در بردارنده تمام اعتقادات، ارزشها و رفتارهای بشری است که با حقیقت وجودی آدمی مطابقت دارد و هویت وی را شکل میدهد.
وی ادامه داد: فرهنگ و حقوق فرهنگی در زمره مسائلی هستند که توجه و سرمایهگذاری در آن رشد و تعالی جامعه را به همراه خود خواهد داشت. خانواده به عنوان رکن اساسی و بنیادی جامعه، نقش بی بدیل در تعالی و یا انحطاط و اضمحلال جامعه ایفا میکند. به واقع توسعه فرهنگی و حرکت به سمت کمال و رشد نیازمند آن است که از ابعاد مختلف در جامعه اجرا شود. از اینرو حرکت در این مسیر باید ابتدا از هسته اولیه جامعه صورت گیرد.
شناسایی حقوق فرهنگی، خانواده عامل توسعه فرهنگی
حسنلو یکی از ابعاد توسعه فرهنگی، که نیازمند بررسی و توجه است را شناسایی حقوق فرهنگی خانواده معرفی کرد که هر یک از اعضای آن و بررسی تعهدات دولتها در قبال این نهاد است.
این پژوهشگر و نویسنده در باب حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران اظهار کرد: در این زمینه میتوان به قوانین و سیاستگذاریهایی اشاره کرد که در حیطه قانون اساسی، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست و قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ است.
وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون اساسی تشریح کرد: قانون اساسی عالیترین سند حقوقی یک کشور و راهنمایی برای تنظیم قوانین دیگر است. قانون اساسی تعریفکننده اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور و تعیین و تضمین کننده حقوق شهروندان کشور است. در مقدمه قانون اساسی ایران، نهاد خانواده به عنوان واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان مورد شناسایی واقع شده است. هم چنین در مقدمه این قانون تاکید میشود که خانواده زمینهساز حرکت تکاملی و رشد دهنده انسان است. در این راستا نقش مادری نیز به عنوان نقشی حیاتی و فرهنگ ساز و الگوساز در جامعه تلقی میشود.
وی افزود: در اصل دهم این قانون مقرر شده که از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامهریزیهای مربوط باید در راستای آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
این کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی همچنین حقوق فرهنگی برجسته شده در این قانون را شامل اصل ایمان به یگانگی خداوند و حاکمیت شرع، حق داشتن محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با فساد و تباهی، حق بر تربیت بدنی و ورزش رایگان برای همه اقشار جامعه، حق بر مشارکت کلیه مردم در سرنوشت فرهنگی، حق آموزش زبان عربی در راستای فهم مسائل دینی و گسترش فرهنگ اسلامی دانست.
وی در معرفی حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون مدنی نیز گفت: هر چند قانون مدنی مجموعهای از مادههای قانونی است که اساسیترین قواعد قانونی حاکم بر ارتباطات اشخاص با یکدیگر را در جامعه بیان میکند و به عنوان پیکره اصلی حقوق خصوصی کشور شناخته میشوند، لیکن برخی از مواد این قانون به مقوله فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره نموده است که از آن جمله در ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی آمده است: «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند.» همچنین در ماده ۱۱۰۴ قانون مدنی هم زن و شوهر را به تلاش برای زندگی مشترک تشویق کرده و آورده است: «زوجین باید در تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیگر معاضدت نمایند.» قوانین و مقررات نمیتوانند به تنهایی ضامن یک زندگی مشترک باشند و با این اوصاف، تنها ضامن بقای زندگی مشترک، هم مهر و محبت بین زوجین و ایثار و حسن معاشرت آنها در زندگی است.
حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
حسنلو ادامه داد: حق فرهنگی دیگری که قانون مدنی نسبت به آن توجه داشته است امور اخلاقی است که رعایت نکردن آن در حوزه حضانت مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا ماده ۱۱۷۳ بیان میکند: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه میتواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.» دیگر حق فرهنگی مطروح در قانون مدنی ایران توجه به احترام به والدین به عنوان یک اصل اخلاقی و دینی است.
وی درباره حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در قانون مجازات اسلامی بیان کرد: قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در برخی موارد خود به موضوع فرهنگ و حقوق فرهنگی اشاره کرده است. از جمله ماده ۸۸ آن که یکی از مجازاتهای کودکان یا نوجوانان بزهکار را فعالیت در مراکز فرهنگی و آموزشی دانسته است. همچنین این ماده، یکی از تصمیمات دادگاه را سپردن طفل یا نوجوان به والدین و تضمین گرفتن از آنان نسبت به توجه به حقوق اخلاقی و تادیب کودک دانسته است. علاوه بر این در این قانون مجازاتهایی در راستای حمایت از حقوق فرهنگی خانواده تعیین شده است و حتی دولت برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی، پرداخت تسهیلات کم بهره ایجاد مشاغل خانگی را به خانوادههای زندانیان و افراد آسیب دیده در اولویت کاری خود قرار داده است.
این پژوهشگر همچنین در خصوص دیگر شاخه حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران به قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست اشاره کرد و افزود: در ماده ۴ این قانون حمایتهای مختلفی مقرر شده است که شامل حمایتهای فرهنگی، اجتماعی شامل ارائه خدماتی همانند خدمات آموزشی (تحصیلی)، تربیتی، کاریابی، آموزش حرفه و فن جهت ایجاد اشتغال، خدمات مشاورهای و مددکاری جهت رفع مسائل و مشکلات زندگی مشمولان و به وجود آوردن زمینه ازدواج و تشکیل خانواده میشوند. در این راستا و در راستای ارتقای هر چه بیشتر حقوق فرهنگی در خانواده، بررسی حقوق فرهنگی خانواده در مبانی اسلامی و مقایسه آن با عرصه بینالملل و ارائه راهکارهایی با استناد به مبانی دینی پیشنهاد میشود.
وی در پایان سخنانش حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران در حیطه قانون تعالی جمعیت و خانواده مصوب ۱۴۰۰ را تشریح کرد و گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قانون تعالی جمعیت و خانواده در سال ۱۴۰۰ در ۷۳ ماده در جهت افزایش جمعیت و تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری به تصویب رسید. این قانون با هدف ترغیب جوانان به ازدواج و بستههای تشویقی گوناگونی را برای جوانان متاهل مدنظر قرارداد. این قانون تشویقهایی برای ازدواج و فرزندآوری قرار داده شد تا چنان چه زوجهای جوان دارای فرزند شوند، دولت موظف به انجام این تشویقها شود.
انتهای پیام/